Vsi za dediščino, dediščina za vse
Ranljivo – bodisi dediščina, bodisi osebe – potrebuje poseben pristop, ki pa ga lahko odkrijemo le, če si ne domišljamo, da lahko pomagamo brez vstopa v svet, ki se mu želimo posvetiti. Ranljivost umetnin, s katerimi prihajamo v stik, nas na to opozarja skozi razkrivanje pristopov k reševanju umetnin v preteklosti in skozi poskuse izboljšanja teh pristopov. Lažje razumevanje in doživljanje predstavljenega ter dostop do tega tudi ranljivim skupinam nam prek tipanja, poslušanja in vohanja tistega, kar naj bi praviloma podoživeli le z očmi, omogočajo večplastne predstavitve likovnih del.
Vse tehnološke študije in taktilni pripomočki so nastali v povezavi s pripravami na razstavni projekt Od blizu (december 2022-april 2023) v Moderni galeriji v sklopu rednega programa in interdisciplinarnih študentskih projektov na UL ALUO, UL NTF, UL PeF, UL AG in UL AGRFT.
Izdelane so bile tehnološke študije detajlov likovnih del:
FRESKA
- Fragment iz podružnične cerkve Sv. Helene, Podpeč pri Črnem Kalu,
avtor je predvidoma Janez iz Kastva oz. njegova delavnica.
MOZAIK
- Motiv: Solomonov vozel; tehnološka študija
ZGRAFFITO
- Tehnološka študija brez predloge
SIJAJNA POZLATA NA LESU
- Tehnološke študije sijajne pozlate: faze dela na lesenem
rezbarjenem ornamentu
SLIKE NA PLATNU
- Rihard Jakopič, Počitek, 1913, 49x 39,5 cm, olje na platnu, MG Ljubljana
- Rihard Jakopič, Ovčice (Pod brezami), 1913, 97,5 × 60 cm, olje na platnu,
Moderna galerija, Ljubljana - Rihard Jakopič, Obupanec (Izgubljena duša), okoli 1900–1902, olje na platnu,
159,3 × 87 cm, Moderna galerija, Ljubljana - Gabrijel Stupica, Atelje, 1979-1985, 285 x 415 cm, tempera, kolaž na platnu,
Galerija Božidar Jakac, Kostanjevica - Gabrijel Stupica, Flora, 1958, 92,5 x 138,5 cm, tempera na platnu, MG Ljubljana
- Andraž Šalamun, Brez naslova, 1980, 294 × 453 cm, akril na platnu,MG Ljubljana
- Gustav Gnamuš, Brez naslova, 1979, 250 × 130, akril na platnu, MG Ljubljana
Vse študije in taktilni pripomočki so namenjeni dotikanju in spoznavanju različnih materialov iz katerih so zgrajena likovna dela, različnih likovnih tehnik ter konservatorsko-restavratorskih postopkov. Vabljeni da se dotaknete, občutite in spoznate!
Predstavljeni materiali in tehnike:
FRESKA spada v skupino stenskih poslikav. Natančneje gre za tehniko fresco buono, ki se od ostalih stenskih poslikav razlikuje v tem, da je slikana na svež omet. Svež omet predstavlja vezivo, kar pomeni da se za slikanje uporabljajo zgolj strti pigmenti in voda. Fresco buono laiki pogosto zamenjujejo s secco tehniko, kjer gre za slikanje na suh omet. Pri tem se lahko uporabijo različne vrste veziv, kot so klejno, kazeinsko, jajčno, voščeno, oljno ali smolno.
SGRAFFITO je dekorativna tehnika, ki jo lahko štejemo k stenskih slikam. V zgornjo plast ometa se izpraska oz. izreže risba do spodnjih drugače obarvanih plasti, kar poudari risbo.
MOZAIK je ornamentalni ali figuralni okras, ki najpogosteje krasi stene ali tla. Sestavljen je lahko iz kamnitih, opečnih ali keramičnih kock, lahko pa tudi iz drugih materialov npr. steklene mase (smalt), kovine, poldragih in dragih kamnov, kosti,… Opus tesselatum predstavlja mozaično tehniko, kjer so za gradnjo mozaika uporabljene kocke (tesere) velikosti 0,5 – 2 cm. Le-te so lahko kamnite, keramične ali opečne. Tehnika se je razvila v stari Grčiji in je prevladovala v času Rimljanov.
SIJAJNA POZLATA NA LESU predstavlja eno od dekorativnih tehnik na lesu. Sestoji iz več plasti. Na nosilec – les je najprej nanešen sloj klejne razstopine, katerega funkcija je predvsem boljši oprijem nadaljnih slojev, sledi več slojev podloge, plast polimenta (običajno rdečega) in končno kovinska plast – zlati lističi, ki so pri sijajni pozlati še polirani z ahati.
SLIKA NA PLATNU je zgrajena iz podobnih plasti, kot slika na lesu. Na nosilec premazan s klejno razstopino so nekateri slikarji slikali z oljnimi barvami takoj, nekateri pa so nad premaz s klejno razstopino nanesli še klejno-kredno podlogo in slikali z jajčno tempero ali z oljnimi barvami šele za tem. V moderni umetnosti gre velikokrat za preizkušanje meja dopustnega in uporabo najrazličnejših materialov – različnih lepil, akrilnih barv ali celo zidnih barv, lahko tudi
netradicionalnih, kot so pesek, vrvice, drugi predmeti …
Vodja projekta: Tamara Trček Pečak
Strokovne/i sodelavke/ci: Helena Gabrijelčič, Gregor Kokalj, Nada Madžarac, Lucija Močnik Ramovš, Deja Muck, Jurij Smole, Blaž Šeme, Martina Vuga, Nika Zupančič
Pri pripravi razstave sodelovali študentje: Nika Razboršek, Urh Tacar, Zala Uršič
Oblikovalec: Jan Kranjec
Pridruženi projekti: Začutiti umetnino (ŠIPK 2019/2020),
Do ranljivega (RSF 2022), V nedokončani zgodbi
in Od blizu – od daleč (ŠULDO 2023)
Koordinatorke vseh vključenih projektov: Nastja Majerič, Daša Tepina, Mateja Vidrajz
Razstava poteka v sklopu dogodkov Od blizu – od daleč. Odzvanjanje
in je del Konservatorsko-restavratorske transverzale.
Je prispevek k dogodkom ob Tednu slepih in slabovidnih
in je dostopna za ranljive skupine.
Razstavo smo pripravili:
Akademija za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO)
v sodelovanju s partnerji: Moderno galerijo v Ljubljani (MG), Naravoslovno tehnično fakulteto (NTF) ter Fakulteto za kemijo in kemijsko tehnologijo (FKKT) Univerze v Ljubljani (UL) in Restavratorskim centrom Zavoda za varstvo kulturne dediščine Slovenije (RC ZVKDS).
Sodelovali so tudi študentje Pedagoške fakultete (PeF), Akademije za glasbo (AG) in Akademije za gledališče, film in televizijo (AGRFT) Univerze v Ljubljani.